INFO ISLAM & ILMIAH

Assalamualaikum w.b.t, kepada saudara-saudari sekalian yang mengikuti blog ini, saya muatkan, nota-nota dan ebook ilmu-ilmu Islam dan pautan website ilmiah yang hebat untuk dikongsikan bersama. Pelbagai panduan dan ilmu yang bermanfaat boleh kita perolehi di sini.

Sesungguhnya saudara saudari sekalian, manusia yang ditinggikan darjatnya di sisi Allah s.w.t ialah manusia yang beriman dan mempunyai ilmu agama yang bermanfaat dan yang mengamalkan ilmunya untuk beribadah kepada Maha Penciptanya dengan penuh ketaqwaan serta beristiqomah.


Semoga kita semua mendapat manfaat, petunjuk dan keberkatan daripada Allah s.w.t atas usaha kita ini untuk menambahkan ilmu pengetahuan kita di dunia sebagai bekalan ke akhirat kelak. Amin.


Wassalam.


KELEBIHAN ORANG BERILMU

Thursday 2 June 2011

Empat Ciri-ciri Utama Orang Mukmin

أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Orang mukmin tidak mengenal letih, putus asa dan kecewa dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan. Dunia tempat bekerja bukan tempat rehat. Ia terus gigih melaksanakan amal soleh, memperbanyakkan amal ibadah, meningkatkan ilmu fardhu ain dan menyampaikannya, berdakwah dan berjihad di jalan Allah SWT.

Orang mukmin akan menjadikan pakaian hidupnya adalah sifat takwa iaitu satu sifat mulia yang menghayati akhlak Islam dalam kehidupan sama ada percakapannya, perbuatannya, rasa hati dan matlamat kehidupannya.

Saidina Ali k.wj pernah berkata empat ciri utama orang bertakwa (orang mukmin) adalah seperti berikut :

Pertama : Sentiasa takut kepada Allah dalam setiap perkara

Kedua : Sentiasa reda dengan pemberian Allah walau pun sedikit

Ketiga : Sentiasa melaksanakan sistem Islam sebagaimana yang diturunkan dalam al-Quran dan

Keempat : Sentiasa bersedia dengan bekalan terbaik bagi menghadapi kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Huraiannya :

Pertama : Sentiasa takut kepada Allah dalam setiap perkara.

Di dalam al-Quran, Allah SWT memaparkan dengan terperinci tentang sifat oarng-orang beriman dengan memiliki akhlak terpuji. Perasaan takut kepada Allah yang menghunjam di dalam kalbu mereka, takut kepada azab neraka yang disediakan-Nya kepada mereka yang ingkar kepada suruhan-Nya. Orang mukmin sentiasa yakin dan mengharap reda-Nya, kepercayaan dan pergantungan kepada Allah SWT secara mutlak.

Firman Allah SWT maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang yang takut melanggar hukum Tuhan-Nya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar."
(Surah al-Mulk ayat 12)

Kedua : Sentiasa reda dengan pemberian Allah walau pun sedikit.

Orang mukmin yang bertakwa sentiasa reda dan bersyukur dengan pemberian daripada Allah SWT walaupun sedikit.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat Ku), maka sesungguhnya azab Ku sangat pedih.”
(Surah Ibrahim ayat 7).

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud :
"Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah." (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

Ketiga : Sentiasa melaksanakan sistem Islam sebagaimana yang diturunkan dalam al-Quran

Bagi orang-orang yang bertakwa, tidak ada hukum yang lebih baik melainkan yang diturunkan oleh Allah SWT, ini adalah tegasan dari Al-Quran. Tetapi mengapa ramai orang-orang Islam hari ini menolak hukum Allah dari segi praktiknya dan kenapa keadaan ini boleh berlaku?

Keadaan ini boleh berlaku kerana jiwa manusia hari ini ramai yang berpenyakit, jiwa yang berpenyakit ini akan menolak hukum-hukum Allah SWT dan menganggap hukum-hukum Islam tidak lagi sesuai dengan zaman. Mereka menggambil hukum-hukum ciptaan manusia yang lemah dan tindakan ini tidak akan diterima oleh Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud : "Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? (Surah al-Maaidah ayat 50)

Nabi SAW berwasiat kepada Sayyidina Ali k.wj maksudnya : "Wahai Ali ! Barangsiapa yang membaca Al-Quran, dan tidak menghalalkan yang halal serta tidak mengharamkan yang haram, maka ia termasuk orang-orang yang membuang kitab Allah (Al-Quran) di belakang punggungnya (meninggalkan Al-Quran)."

Keempat : Sentiasa bersedia dengan bekalan terbaik bagi menghadapi kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Orang mukmin akan sentiasa bersedia menyediakan bekalan yang secukupnya ketika hidup di dunia ini. Untuk bahagia di hari akhirat, dia akan melakukan sebanyak-banyaknya kebaikan ketika hidup di dunia. Samalah seperti jika kalian ingin memetik buah yang lebat, manis dan segar, maka pokok yang kalian tanam perlu subur dan sihat. Mana mungkin, pokok yang layu, kering dan tidak sihat menghasilkan buah yang baik?

Begitulah orang yang memikirkan kehidupan di akhirat maka dia adalah orang yang paling kuat berusaha, beribadah dan membuat kebaikan dan kebajikan ketika hidup di dunia.

Orang mukmin akan jadikan dunia ini medan untuk beramal. Hidup di dunia adalah sementara saja dan hidup di sini hanya sekali sahaja. Ahli hukama ada berkata, " Dunia adalah tempat beramal tiada balasan, dan akhirat adalah tempat balasan tiada amal. Oleh itu beramallah kamu di tempat yang tiada balasan semoga kamu berbahagia di tempat yang tiada amal."

Firman Allah SWT maksudnya : "Sesungguhnya yang kemudian ( akhirat) itu lebih baik untukmu daripada yang permulaan (dunia)" (Surah ad-Duha ayat 4).

Dalam ayat yang lain firman Allah SWT maksudnya : ” Barang siapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan  Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”. (Surah an-Nahl ayat 97)

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita cuba hayati empat ciri-ciri orang bertakwa (orang mukmin) yang akan mendapat kejayaan dan kebahagiaan sama ada hidup di dunia maupun di hari akhirat. Berhati-hatilah ketika menghadapi cubaan dan cabaran hidup di dunia ini kerana kealpaan dan kelalaian kita di sini akan menjejaskan masa depan kita untuk mencapai kebahagiaan di sana nanti. Biarlah hidup kita susah sedikit di dunia asalkan kita beroleh kebahagiaan ketika bertemu dengan Tuhan yang Maha Berkuasa di hari pembalasan.

No comments:

Post a Comment

KOMEN ANDA